Reizen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu Reizen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu

Reizen!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

14 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Haaihaai!

Zo na een aantal weken heel mooi reizen door Zuid Afrika ben ik weer terug in Port Elizabeth voor mijn laatste twee weken (inmiddels nog maar anderhalf ). Derde kerst dag heb ik samen met Irene, Laura en Inge goed besteedt en zijn we gaan bungeejumpen! Het was al betaald dus ik kon er echt niet meer onderuit, maar wat was het gaaaf!! De dag erna ben ik met Irene naar Kaapstad gevlogen om daar natuurlijk de stad te bekijken, maar ook wijn te proeven en een geslaagd oud en nieuw feestje te vieren. Allemaal gelukt! De eerste dag in Kaapstad hebben we een beetje de stad verkent en ’s avonds met alle andere vrijwilligers en stagiaires die in Kaapstad waren (en dat waren er veel!) een geslaagde eerste avond te hebben. Ondanks een lange, heel gezellige avond hebben Irene en ik dinsdag toch nog het centrum weten te bezoeken. Een hele leuke markt, een aantal tuinen en bo-kaap hebben we die dag gedaan. Na een korte nacht en lange dag was het na een heerlijk Afrikaans avondmaal al vroeg tijd voor bed. De volgende dag hebben we met de hop on hop off bus de botanische tuinen bezocht en jawel natuurlijk ook de Zuid Afrikaanse wijn geproefd op een wijn boerderij. In Afrika is wijn proeven alleen een half vol glas drinken, dus na 6 wijnen proeven moesten we even bijkomen. En waar kan je nou beter uitrusten dan op één van de mooie stranden van Kaapstad.. Nou lieten die nou net op de weg terug liggen (vervelend!). Aangezien het ook een erg warme dag was, was het koude zee water heerlijk! Na onze siësta hebben we met Frans (ook een stagiaire die net in Kaapstad was aangekomen, met heel ideaal de auto..) de zonsondergang gekeken op Signal Hill, van te voren wel even een heerlijke maaltijd gehaald om op te eten tijdens de zonsondergang. Signal Hill ligt tegenover tafelberg dus wij keken uit op de zee, stad en de tafelberg. Dus vergeet die tafelberg, allemaal naar Signal Hill! Nadat de file na de zonsondergang was verdwenen, besloten wij ook maar terug te gaan. Deze avond zouden we even rustig ergens een drankje gaan doen, de dag erna was tenslotte al oudjaarsavond. Dus het even rustig een drankje doen begon in Beerhouse (HIER HEBBEN ZE BITTERBALLEN!! Helaas is na 11uur de keuken gesloten en lieten wij nu net trek in bitterballen krijgen om half12… heel jammer). Later sloten weer andere stagiaires bij ons aan, zij wilden echter nog wel naar een kroeg dusja dan ga je mee. Oudjaarsdag zijn we met een groep naar boulders beach om pinguïns te spotten en daarna naar een mooi strand bij Muizenberg. Via een prachtige route door de bergen via de chapmanns peak drive terug naar Kaapstad. ’s Avonds was het dan eindelijk zover oud en nieuw in Kaapstad, maar een gezellig groep op naar Cape Town Calling een festival. Heel raar oud en nieuw lekker buiten vieren, omsingeld door mooie bergen en prachtig uitzicht. Het was allemaal heel anders dan thuis, maar het was zeker een goed feestje! Nieuwjaarsdag zijn Irene en ik toch nog snel de Tafelberg op gegaan met de kabelbaan (natuurlijk alleen wegens tijdgebrek, niet omdat de klim veeelste zwaar is voor ons.. ).
Met dit als top afsluiter voor ons bezoek aan Kaapstad zijn we meteen doorgegaan naar het vliegveld, want ’s avonds vlogen we alweer naar Durban waar Sanne al een hele dag op ons aan het wachten was. In Durban hadden we dan voor het eerst in 4maanden een auto waarvan we zeker wisten dat die werkte, geen chico die er elk moment mee op kan houden. Nee, een auto die in één keer start. een auto waarvan je niet eens zeker weet of hij is gestart omdat je het gebulder van de chico mist, een auto met zowaar stuurbekrachtiging, een auto met elektrisch slot en elektrische ramen, een auto met (goed) werkende airco, wat waren we blij!! In deze onwijs luxe auto snel naar het hostel gereden. Hier kregen we meteen een rondleiding door de buurt door een aardige gast. Dit maakte het de dag erna een stuk makkelijker om de weg te vinden, ofja als je weg laat dat we eerst een half uur de verkeerde kant op liepen. Eén dag in Durban was volgens ons meer dan genoeg, het was 38graden, dus heel veel puf hadden we ook niet. Toch hebben we die dag heel veel gelopen, naar het stadion en langs het beachfront, beetje de bezienswaardigheden van de stad. Aan het eind van het beachfront zat een aquarium daar hebben ze vast airco dachten we, dit zijn we dan ook maar gaan uitproberen. En jawel 1,5uur heerlijk in de airco rond gelopen, daarna konden we er weer tegen aan. In het aquarium kon je zien hoe de haaien werden gevoerd. Dat wilde iedereen natuurlijk zien die in het aquarium was en wij ook, ja. Daar stonden we dan, met z’n alle bij elkaar maar het paste allemaal net. Heel jammer, dat er dan na 10 minuten doodleuk wordt verteld dat haaien lang niet elke dag eten slechts 1 keer in de 3/4 dagen, dacht ik dat ze zei. Dus daar sta je dan, tussen alle mensen te kijken naar hou alle kleine visjes het eten op eten, want de haaien hadden vandaag even geen trek. Beetje jammer, maar ochja er was airco dus wat maakt het uit. Na het aquarium nog heel even rond gelopen, maar al snel terug gegaan naar ons hostel.
Na een kort avondje slapen was het tijd om door te rijden naar Zuid Drakensberg, ligt vlak onder Lesotho. De route erheen was al ongelofelijk mooi, overal bergen en groen en de wegen zo lekker rustig. Eenmaal bij ons hostel aangekomen, bleek het daar echt een oase van rust. Alleen maar natuur om je heen. Er was ons verteld dat op een kwartiertje lopen er een waterval was waarbij je kon zwemmen , dat wilden we na een lange autorit wel doen. Helaas ook hier weer iets verkeerd gedaan, niemand snapte hoe we het niet hebben kunnen vinden maar nee wij hebben het echt niet gevonden. Wel heel even in de zon gelegen bij een inimini waterval, dus we waren toch redelijk tevreden. ’s Avonds kwamen we er pas achter hoe afgelegen ons hostel lag, wat kon je daar mooi sterren kijken! Ongelofelijk hoe veel en hoe duidelijk ze waren. De oplettende onder ons hebben 10 vallende sterren gezien, ik vond echter 3 meer dan genoeg. De volgende dag werden we om half9 opgehaald om weer een hele dag in een auto te zitten, dit keer in jeep om de Sanipass op te rijden. De Sanipass is een prachtige bergroute die eindigt in Lesotho, in Lesotho gingen we op bezoek bij een heel klein dorpje. Achteraf bleek dat dat owzo arme kleine dorpje, daar eigenlijk alleen nog zit voor de toeristen, waarmee ze meer dan genoeg geld ophalen. Het voelde er ook al niet zo heel echt. Daarna zijn we doorgereden naar de hoogste pub van Zuid Afrika en ja daar moet je dan wel een biertje drinken. Hierna was het weer tijd om de bergroute terug te nemen.
Onze volgende stop was Port St Johns. Hier hebben we een super hike gedaan naar een top van een berg waar een Xhose drop lag, waar we een simpele maar lekkere en welkome lunch hebben gehad. De heenweg was zwaar en lang dus besloten we met onze gids om een taxi terug te nemen. Makkelijker gezegd dan gedaan. De taxi is namelijk een lokaal busjes die rondjes rijdt, kortom ze komen langs wanneer ze langs willen komen en stoppen als ze willen stoppen en nemen een route die ze willen nemen. Anderhalf uur en 3 gemiste busjes verder vond onze gids onze opmerking om de man van het hostel te bellen een geniale ingeving. Hij wilde ons wel komen halen, zou alleen 40 minuten duren, want het was een behoorlijk stuk rijden maar goed we kwamen thuis! Na dit avontuur rolde we zo in het volgende. Om half 6 ’s avonds nog op naar Coffee Bay. Iedereen keek ons aan alsof we gek waren, de weg was namelijk deels niet helemaal goed. Maarja we hadden een goede auto en googlemaps dus wat kon ons gebeuren. Nou alle telefoons die ermee ophouden kan gebeuren. Daar stonden we dan, op een dirt road ergens tussen kleine dorpjes zonder verlichting, nergens borden die de weg wijzen en geen idee welke kant we op moesten. Hoe blij waren we dan ook dat we een backpackers tegen kwamen, niet in coffee bay maar het was een plek om te slapen. En ze hadden nog avondeten voor ons ook!
De ochtend erna bleek dat we heel dicht bij coffee bay waren, we hadden slechts één verkeerde afslag genomen. Dus nieuwe poging, aan elke voorbijganger vragen of we op de goede weg zaten, instructies van verschillende mensen mee en googlemaps aan. Het kon niet mis gaan en dat ging het ook niet. We waren er zo . Helaas, ons geplande dagje strand bij hole in the wall ging niet door, door de regen. Wel zijn we met de auto naar hole in the wall geweest. Heel erg mooi, maar met zonneschijn en vanaf het witte strand vast nog veel mooier.
De dag erna was het dan alweer tijd voor onze laatste bestemming  op naar Hogsback. Hogsback is een heel klein dorpje wat leeft op toerisme, hier ligt schijnt de inspiratie voor de Hobbit. En uit alles wat onze gids tijdens onze mountainbike, abseil en hike tour vertelde, is dit heel erg logisch. Vandaar dat ook het hele dorp is ingericht met alles wat met Lord of the Rings of met de Hobbit te maken heeft. Ondanks dit heeft Hogsback een hele mooie omgeving, waar je prachtig kunt hiken of mountainbiken. Na deze tour waren we toe aan een lunch en een middag dutje. Later zouden we uiteten gaan met andere die de tour hadden gedaan om foto’s uit te wisselen en nog een biertje te doen. Het dorp is echter niet heel sprankelend dus om 10uur werd het laatste rondje aangekondigd. Nog een spelletje in het hostel en daarna gewoon lekker op tijd slapen. Om de dag erna terug te reizen naar Port Elizabeth.
De komende anderhalve week ga ik me rustig aan bezig houden met andere stagiaires helpen en nog even afscheid nemen op de crèche waar ik heb gewerkt en natuurlijk nog leuke dingen doen. Zo heb ik inmiddels poging 2 gedaan bij het addo elephant park en dit keer heeft de naam zich eer aan gedaan. Bij een waterbron een hele hele hele grote groep olifanten gezien, verder van heel ver weg een leeuw maar toch het was een leeuw, buffels, zebra’s, herten, pumba’s en nog meer olifanten. Geslaagde dag dus.
Lieve mensen thuis tot heel snel!! Maar voor nu ga ik nog even genieten van de heerlijke zon hier!