Changed plans! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu Changed plans! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu

Changed plans!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

19 December 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Haaihaai,

Zo het is alweer een hele tijd geleden sinds mijn vorige verslag, sorry! Maar ondertussen is er wel een hoop gebeurd!! Zo heb ik hier mijn verjaardag gevierd en veder ook nog heel veel andere leuke dingen, maar waar te beginnen met vertellen. Oke, ik ga het chronologisch proberen..

Allereerst is het doordeweeks heel leuk, maar vrijwel hetzelfde. De lessen met lezen en schrijven gaan goed, de mensen boeken echt vooruitgang. De creche blijft ook heel leuk, al zijn de kinderen niet altijd even lief.. Ik blijf het allemaal schatten vinden, maar je merkt steeds beter dat ze al heel wat hebben meegemaakt en het thuis ook niet altijd makkelijk hebben. Maargoed de ouders zitten natuurlijk ook niet voor niks in een opvangcentrum. De kinderen schreeuwen op elk denkbare manier om aandacht, als je boos wordt beginnen ze te lachen, trekken zich er helemaal niks van aan of slaan volkomen dicht. Heel erg moeilijk hoe dit allemaal goed aan te pakken. De afgelopen weken hebben we met de kinderen kerstknutselwerkjes gemaakt, mariakoekjes versierd met fondant en gezwommen. Het zwemmen was zo leuk, de kinderen komen niet vaak buiten het opvangcentrum en vonden letterlijk alles geweldig. De skatebaan in het park was al heel wat, de sproeiers voor het gras wat aan stond was helemaal geweldig en toen moest het zwembad nog komen.

De weekenden zitten vaak vol met leuke dingen.
Zo was er een weekend dat we het een geweldige plan vonden om te gaan stappen en op te blijven om zonsopgang op het strand te kijken. Gelukkig is de kroeg lang open en konden we daarna een uur bij McDonalds vertoeven om rond half6 naar het strand te gaan. Het was koud, maar mooi ondanks dat het flink bewolkt was. Hier moest vervolgens iedereen het hele weekend van bijkomen.. Zondag ben ik wel nog naar Addo Elephant Park geweest, en zoals de naam al zegt verwacht je hier veel olifanten. Nou jawel, na 4uur rondrijden heb ik er toch heel ver weg tussen de bomen één gespot :) verder vooral heel veel zebra's en kudoe's gezien. Binnenkort dus nog maar een keertje terug.

Het weekend erop hadden we een bedrijfsbraai, heel gezellig met iedereen wat eten, kletsen en natuurlijk met de Afrikaanse mederwerkers dansen. We zijn weer wat goede danspasjes rijker geworden. Dit weekend was het natuurlijk ook sinterklaas en ja sinterklaas weet zelfs alle lieve kinders in Zuid Afrika te vinden. Na weken van voorbereiden (ofja alles last minute) had iedereen een cadeau, gedicht en af en toe zelfs een kleine surprise. We hadden zelfs pepernoten en zelf gebakken speculaas. Het werd een erg gezellige sinterklaasavond waarbij iedereen goed verwend was! De zaterdag op tijd vertrokken naar Plettenberg voor een weekendje Tsitsikamma met alle vrijwilligers. Een slechter weekend had niet gekunnen, zaterdag heeft het de hele dag geregend. Maar in Plettenberg hebben we toch tussen de buien door op een heel mooi strand gelopen. Daarna was het plan om met z'n alle te gaan braaien bij het hostel, helaas hadden we de hele dag regen niet voorzien en viel de braai dus een beetje in het water. Al het vlees in pannen bakken en het eten snel naar binnen werken. Zondag zou ik gaan zwemmen met zeehonden, maar dit ging helaas door het weer niet door. Dat betekent snel een nieuw plan bedenken, rond bellen, snel lunchen, de auto in en naar Tsitsikamma rijden. Hier ging de niet bungeejump groep kanoën. En ook al was ik hier al geweest, met het kanoën zie je toch net wat meer. En het was weer even mooi, maar nu wel een stuk kouder. Voordat we konden kanoën moesten we wel een halve route in bikini en zwemvest afleggen, wat heel erg veel bekijks trok. Mensen hadden geen idee wat deze groep toch ging doen, we werden flink nagekeken en ook wel de baywatch groep genoemd. Uiteindelijk waren we dan bij de kano's en war was het water koud, brrrrrr. Er was een plek waarop we onze kano even omruilde voor een groot, stevig waterbed. Hiermee gingen we nog een stuk verder, nou het was vooral zwaar en koud! De plekken waarop we wat konden doen en in het water konden vallen werden door vele van ons gemeden. Maar het was wel heel erg leuk en we waren blij toen we weer in onze kano zaten ;)

Na weer een week hard werken stond er weer een mooi weekend voor de boeg. Dit keer gingen we zaterdag braaien bij een Zuid Afrikaanse vriend. Bring your own food en drinks, nou dat is een hele happening met 14 man door de supermarkt rennen. Wonder boven wonder hadden we alles vrij snel en konden we naar de braai. Een braai begint rond 2/3 uur, maar dan moet eerst nog de braai aangestoken worden. Dit met hout en kolen dus voor dit klaar is voor gebruik duurt wel even. Vervolgens wordt eerst al het vlees wat er is opgebakken, wat ook weer een flink uur duurt. En ja als ook het laatste spiesje helemaal gaar is kan er eindelijk gegeten worden. Hier waren wij Nederlanders niet op voorbereidt en hadden rond 5 uur flink honger. Maar met een spelletje beerpong en een zwembad hebben we ons toch heel goed vermaakt. De zondag ben ik na flink uitslapen, naar het Alexandria Dunefield geweest. Heel mooi groot duinlandschap. Hele mooi plek om rond te lopen, maar natuurlijk ook om even lekker aan zee te liggen. Tot het flink begint te waaien en je echt gezandstraald werd! Dit gebeurde dan dus ook en zand kan veel pijn doen zijn we achter gekomen. Na een (kortere..) route door dichtgegroeide bosjes hebben we nog lekker ergens geluncht om vervolgens met een auto vol slapers naar huis te bobben!

Afgelopen weekend hebben Irene en ik vrijdag een feestje gegeven voor onze verjaardagen. En wel een themafeest: ERROR! Error is een beetje het woord van onze groep geworden, zodra iemand iets niet snapt, er rare dingen gebeuren, het escaleert of wat dan ook, roept er altijd wel iemand error, heel prettig! Dit thema vonden wij dus erg gepast, en dat was het ook want het was een super avond! Iedereen was goed in het thema verkleed en hield zich ook goed aan de erroropdrachten die ze hadden gekregen (loop heel de avond achteruit, loop de hele avond op je tenen (had het kleinste meisje uit de groep, leuk toeval!), je mag alleen links van degene staan met wie je praat, en nog veel meer). Het was een heel leuke avond! Zaterdag zou je denken is dan een opruim, uitslaap, bijkom dag, maar niet als je in Zuid Afrika zit. Voor tienen het bed alweer uit om naar de Valley markt te gaan om flink te ontbijten en in het gras van muziek te genieten. Hierna toch wel even op de bank geploft en niks gedaan, maar niet te lang 's avonds hadden we namelijk een christmasparty waar we nog een outfit en cadeau voor moesten kopen. Op naar de shoppingmall, gelukkig bleek dat Afrikanen ook last minute alles doen, we zijn er een heel aantal van 's avonds namelijk tegen gekomen. 's Avonds was de christmasparty ook heel gezellig, dit was met een late braai. Om 11uur werd er nog gebraaid en ja ook zo laat wordt er pas gegeten als al het vlees klaar is. Wel heel mooi om te zien dat alle Nederlanders als eerste bij het eten stonden :)
Zondag rond 6uur werden we even door huisgenoten wakker gemaakt, we moesten ze uitzwaaien :( een hele groep ineens weg, heel erg jammer. Maar gelukkig zijn we met Kerst een paar dagen terug!! :)

Gister was ik hier jarig, heel erg raar! In plaats van dikke kleren en rond de 10 graden, koop ik nu ik korte broek met 25 graden. Verder heb ik gister iedereen thuis wel even heel erg gemist.. Hier ook een hele fijn verjaardag gehad, sowieso vrijdag al, maar gister hebben de kinderen op de creche voor me gezongen en me gefeliciteerd en ben ik 's avonds nog lekker uiteten geweest. Dus ook hier een fijne verjaardag gehad!

Nu jullie helemaal op de hoogte zijn ook even minder leuk nieuws. Met het verlengen van mijn visum is er een fout gemaakt, waardoor ik nu een maand te kort een visum heb gekregen voor Zuid Afrika. Nadat ook de aanvraag voor rectificatie is afgewezen, heb ik besloten om dan maar een maand eerder naar huis te komen. Alle andere opties werden of heel duur of vrij omslachtig, ook blijft het borderhoppen een risico. Dus of het voor iedereen nu slecht nieuws is.. haha. Iig kan ik nu in februari carnavallen en iedereen weer zien!

Nou nu zijn jullie echt weer helemaal up to date. Deze week is mijn laatste week werken bij mijn project, daarna is het al bijna kerst en daarna ga ik lekker reizen. Heel veel zin in!!

Lieve groetjes