Leuk werk en leuke avonturen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu Leuk werk en leuke avonturen! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu

Leuk werk en leuke avonturen!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

10 November 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zo, het is alweer even geleden sinds het vorige verslag dus hier is weer een. Het was een tijd van veel tripjes plannen, leuk vrijwilligerswerk doen en veel leuke dingen doen :D

Het vrijwilligerswerk wordt steeds leuker, ik krijg steeds meer een band met de begeleidster van de creche, wat het werk een stuk makkelijker en leuker maakt. We doen nu steeds meer samen dingen en overleggen meer, ik kan dus meer doen en haar meer helpen wat zij nu ook meer toe laat. Daarbij zijn we vorige week begonnen met het leren lezen en schrijven aan volwassenen, een groepje van 6 mensen. Het lastige is dat iedereen een ander niveau heeft en het met 2e moeilijk is om iedereen voldoende aandacht te geven. Toch zit er al wat vooruitgang in, een man die totaal niet kon lezen, alleen het alfabet kon benoemen, heeft gister zijn eerste korte woordjes gelezen!! Heel leuk om te merken dat ze dus echt wat leren :D , hier gaan we dus zeker nog mee door!

Naast het werk is hier natuurlijk nog heel veel leuks te doen! Zo hebben we twee weken geleden een teamuitje gehad met Ready4Life, we deden een goede poging tot volleyballen, helaas deed de bal niet altijd wat wij wilden! Ik heb skeelers gehuurd en geskeelerd langs de boulevard en op de piep met al resultaat; 1 schram, 2 blauwe plekken, 3 keer gevallen en slechts 2 mensen die vroegen of ze me moesten helpen, ik zeg geslaagde middag! Deze week hebben we ook afscheid moeten nemen van de verpleegsters die hier aan het werk waren, ze hebben heel goed afscheid genomen met een heerlijke en gezellige braai voor het hele team, wat sommige door hebben gezet bij een halloweenfeest.
Dat weekend ben ik zaterdag naar het Kragga kamma park geweest om diertjes te spotten. Nou dit ging vanaf het begin meteen heel goed, heel erg veel gezien en aangezien het lente is ook overal de baby variant van gezien. Zo lief, kleine zebra's, baby struisvogel, baby neushoorn, baby giraf en baby aapjes!! Heel schattig allemaal. 's Avonds was het de ideale avond voor een filmavond met heerlijke slechte vrouwenfilms, beetje jammer voor de ene man die erbij was (die uiteindelijk halverwege Mamma Mia toch maar besloot te gaan). Zondag zijn we even naar het veldfestival geweest, een klein festival met wat muziek, eten en kunst, georganiseerd voor een goed doel. Daarna zijn we naar de voetbalfinale geweest van iemand die bij Ready4Life werkt. Een finale is al heel leuk om te kijken, maar zeker als je met 8 blanken jonge vrouwen naar het stadion gaat in een township! Veel aandacht, maar vooral leuk om te zien hoe ze hier een voetbalwedstrijd kijken ofja 'kijken'. Er wordt vooral veel gedronken, gezongen en gedanst, zo kreeg ik een beetje een idee van hoe hier het WK moet zijn geweest. Maar goed, helaas verloor onze collega de wedstrijd dus de prijs van 3500Rand (300euro) en 2 schapen ging aan hun neus voorbij..

Vorige week was een week van reisjes plannen! Zo heb ik samen met Irene en Sanne een mooie reis in december en januari gepland. Irene in ik vliegen 28 december naar Kaapstad, daar een paar dagen vertoeven en oud en nieuw vieren (WOEHOEE!) op 1 januari vliegen we naar Durban en daar meeten we Sanne, vanaf hier gaan we langs de kust terug naar PE reizen, heel veel zin in! Daarnaast staat er binnenkort een weekendje Baviaanskloof op de planning en een weekendje Tsitsikamma en Plattenberg. Verder ben ik vorige week lekker veel uiteten geweest en heb ik dinsdag een mooie wandeling gemaakt tussen de duinen!

Afgelopen weekend ben ik met een hele groep naar Graaff-Reinet geweest voor een mooie en lange wandeling, maar was het zeker waard! Al hebben we de wandeling waarschijnlijk wel wat afgesneden... Na 2uur waren we namelijk het pad kwijt, hoe kan dat nou??? Tja er staan wel bordjes, maar op geen enkel bordje staat een pijl, dus dan is het gokken als er in 2 richtingen een soort van pad loopt. En jawel, wij hadden dus de verkeerde richting gekozen, na 5 minuten was het echt geen pad meer te noemen waar we liepen en had iedereen veel schrammen op de benen door de bosjes. Omdraaien en proberen het bordje terug te vinden mislukte. Gelukkig hadden we één man mee en wel eentje met richtingsgevoel, hierdoor en door de motivatie van onze hoofdranger Floor hebben we 2uur later weer een bordje gevonden dus het pad ook weer gevonden!!! Ondertussen hebben we ook de nodige mooie dingen gezien; verschillende schilpadden, die allemaal 'snel' wegvluchten toen ze ons zagen, zebra's kwamen op ons afgerend en kadoe's kwamen voorbij gerend. Hier en daar lag ook nog een skelet van een dier, maar verder vooral hele mooie natuur gezien. Zondagochtend was het tijd voor bezinning op naar de kerk (hier ben ik overigens al 2 keer naar een kerk geweest. 2 keer naar fathers house church, een erg moderne kerk. De dienst begint met 20minuten lang een band die geloofgerelateerde popmuziek speelt, daarna een erg leuke predikant die er wat goede humor doorheen gooit en wat filmpjes). Zondag ben ik naar een katholieke kerk geweest met vooral heel veel gezang, beetje gospel! Verder werd er af en toe wat gesproken, maar niet heel veel! Toch wisten ze een 3uur durende dienst goed vol te krijgen, het was erg leuk maar eerlijk op het einde had ik het wel gezien. Zeker omdat continu iedereen in en uit liep en vlak voor de communie ging ongeveer de helft van de mensen al weg, ergens had ik hier graag bij aangesloten.. Na de kerkdienst, die dus iets na 1uur was afgelopen, onszelf getrakteerd op een lekker lunch en middagje strand! Een goede afsluiting van het weekend. Nu is de werkweek alweer begonnen, maar geloof me de tijd vliegt hier!
Veel liefs!

• 10 November 2015 - 15:29

Bram:

Super om je verhalen te lezen Eefje. Zo te merken is het een geweldig avontuur! Geniet er maar goed van!

Groet, Bram

• 10 November 2015 - 15:49

Anke:

Haha wat schrijf je toch leuk!! En wat maak je gave dingen mee/ leuke foto's!!!!!!!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx