Brak op de bank is tijd voor verslag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu Brak op de bank is tijd voor verslag! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu

Brak op de bank is tijd voor verslag!

Blijf op de hoogte en volg Evelien

25 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Holaa!

Nu ik toch op de bank aan het bijkomen ben van een geslaagd Oktoberfest in de German Club gisteravond, vond ik het een mooi moment om voor ik Heel Holland Bakt terug ga kijken weer een verslag te schrijven. Helaas zit ik dit wel binnen te schrijven, want al is het weer heerlijk het waait hier vaak heel hard. Dus een stranddagje zit er helaas niet in, al zullen die er nog genoeg komen :D
Maar goed, na mijn vorige verslag heb ik alweer heel wat gedaan. Heel veel uiteten geweest, gebraait (bbqen), gewerkt, townshiptour gehad en een weekendje weg.
Vorige week hebben we met Ready4Life een townshiptour gedaan. We gingen naar een centrum waar mensen eten en kleren kunnen krijgen en vanuit waar ze ook een soort wijkverpleging doen. We werden in kleine groepjes verdeeld en gingen met een zuster mee voor wat huisbezoeken. Dit was een township waar veel Nelson Mandela huisjes staan. stenen huisjes vernoemd naar Mandela omdat hij vond dat iedereen een stenen huisje moest hebben. Die zijn er al een hoop, maar nog lang niet over. De huisjes zijn klein, maar wel met badkamer. Beetje jammer dan dat ze vergeten om waterleidingen aan te leggen.. In het middel van de wijk is dus een waterpunt, waar veelal de kinderen water moeten halen. Sommige huisjes worden heel goed onderhouden en hebben soms zelfs een hele aanbouw van steen of van golfplaten. Andere huisjes verslonzen een beetje, dit is vooral binnen te zien. Het was wel erg leuk om door de township te lopen en het leven daar te zien. En alle kinderen vinden het geweldig om op de foto te gaan, dus af en toe gestopt om een hele fotoshoot te houden. Na de townshiptour heb ik mijn spullen gepakt voor een weekend naar het Tsitsikamma park. Een heel mooi natuurpark! Vrijdag waren we laat in de middag vertrokken en nadat we na een half uur zoeken eindelijk een tankstation hadden gevonden, waren we pas laat in Tsitsikamma. En dan ga je natuurlijk eerst lekker eten! 's Avonds in het hostel nog even lekker bij het kampvuur gezeten en daarna optijd naar bed. Want zaterdag om half8 om, om flink te gaan wandelen in het park. De eerste wandeling was naar een brug en na veel klimmen en klouteren naar een mooi uitzichtpunt. We waren kapot, dus hier lekker lang in de zon van genoten. Daarna weer naar beneden en heel de route terug, wat altijd veeel sneller gaat dan de heenweg. Na geluncht te hebben, wilde we gaan kijken bij de waterfall trail. Even een stukje lopen en dan omdraaien, werd hem helemaal lopen. Maar de waterval was het zeker waard!! Ook de tocht erheen was erg mooi en zwaar. De route liep langs de kust, waar veel stenen en rotsen lagen weer flink klimmen dus. Toen deze wandeling er eindelijk op zat, want ja op het einde waren we er helemaal klaar mee, waren we kapot! Zondagochtend hebben we in Stormriver getubed, op een zwemband de rivier over en af en toe van een rots afspringen. Wel zwaar 3uur lang je billen omhoog duwen, want anders schraap je langs de rotsen en ondertussen ook nog paddelen. Ik had gehoopt dat ik hier flinke abs aan over zou houden, maar helaas. De foto's komen nog en ik ben heeel benieuwd haha, charmant zal het niet zijn.
Na dit topweekend, moest er maandag weer gewoon gewerkt worden. Het begint nu echt vorm te krijgen. wat heel fijn is. Het plan is nu dat we 4 ochtenden in de week op de creche helpen, en 4x in de week willen we ouderen leren lezen en schrijven en 2 middagen helpen bij de huiswerk klas. Dan hebben we een mooie werkweek! Verder deze week lekker veel uiteten geweest, verjaardagetentjes, afscheidsetentje, er is altijd wel een rede te bedenken. Gelukkig is het niet duur en is er altijd genoeg keus, hamburgers/pasta/salade/wraps, echt super Afrikaanse gerechten dus...
Zo dit brengt ons bij gister, nog meer Afrikaanse cultuur bij het Oktoberfest! Wat het extra leuk maakte was dat gister ook de halve finale rugby gespeeld werd, Zuid Afrika - Nieuw Zeeland. Helaas hebben de Springboks net verloren, waardoor mijn buurman spontaan in tranen uitbarstte en na 2 minuten ook weer lallend verder feestte. Wat uiteindelijk ook de hele zaal deed, het feest werd gelukkig niet minder door het verlies. Het was een top avond!
Zo nu zijn jullie weer up to date, ga ik lekker Heel Holland Bakt kijken en zo lekker ergens lunchen :)
Liefs

• 25 Oktober 2015 - 13:52

Laury:

Weer kei leuk geschreven Eef!! Goed om te horen!! Geniet ervan!

• 25 Oktober 2015 - 16:39

Britt:

Leuk leuk Eef!!!! Geniet er van xxx

• 26 Oktober 2015 - 10:44

Anita Pisters-engelen:

Wat klinkt dat weer goed allemaal Evelien. Zinvolle werkzaamheden, en leuke, mooie dingen zien en doen. Leuk om weer te lezen. Groetjes, Anita