Eerste weken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu Eerste weken - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Evelien Koppenens - WaarBenJij.nu

Eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Evelien

14 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

Zo de eerste week en eerste weekenden in Zuid Afrika zitten erop en ik heb al heel wat gedaan!
Vrijdag 2 oktober kwam ik aan in Port Elizabeth en werd ik opgewacht door Janny van Ready4Life. Deze dag heb mijn huisgenoten leren kennen, mijn huis voor de komende tijd gezien en mijn eerste drankje hier aan zee gedaan. Een goede eerste dag dus. Zaterdag was er een foodmarket in PE en daar moesten we natuurlijk heen ;) een heerlijke ochtend met lekker eten, goede muziek en een lekker zonnetje. 's Avonds uitgegeten, wat hier heel goedkoop is :), en de kroeg bezocht. Zondag weer optijd op, want we gingen naar Jeffrey's bay en sandboarden. Jeffrey's bay is hier het surfwalhallah en wat bleek toen wij daaraan kwamen, het nationaal kampioenschap junioren was bezig. Wat die kinderen al kunnen is echt niet normaal! Heel gaaf om te zien. Na een dik uur gekeken te hebben zijn we doorgereden naar het sandboarden. Dit was heel gaaf, een soort snowboarden, maar dan van duinen af. Het enige nadeel was het zand, het zat OVERAL, maar dan ook echt OVERAL! 2 dagen later vond ik nog steeds zand in mijn oor, wenkbrauwen en mijn schoenen zijn ongeveer nu pas weer zandvrij. Maar het was het zeker waard.
Na een geslaagd eerste weekend kreeg in maandag nog een introducerende dag door een townshiptour. De meeste bewoners van PE wonen in de townships en het verschil met de goede wijken is echt immens. Dit was dan ook heel indrukwekkend om te zien. In de townships zijn er ook tal van verschillende huizen, van goede stenen redelijke grote huizen tot de golfplatenhuisjes. De rest van de week heb ik geholpen ik geholpen bij de expo's (studie/carrierebeurzen) die Ready4Life organiseert, deze waren ook in de townships. De jongeren krijgen thuis of op school nauwelijks informatie over de mogelijkheden over banen of over doorstuderen, hiervoor zijn de expo's. Aan de interesse van de jongeren merkte je hoe erg die hier nodig zijn. Sinds donderdag heb ik ook eindelijk een auto, samen met een ander meisje. De goedkope auto's die je hier huurt zijn echte krakkenbakken, vandaar dat de auto die we donderdag hadden gehaald vrijdagochtend al niet meer wilde startte. Gelukkig waren we nog thuis en was alles binnen 3uurtjes verholpen en nu rijdt de auto eigenlijk best wel prima! En kan ik vol vertrouwen links rijden :)
Voor ik het wist was het alweer weekend, dit doordat doordeweeks de avonden ook goed gevuld zijn met series kijken, uiteten of karaoke. Dit weekend ben ik naar het Colour of you SA geweest. Een heel klein festival voor kunstenaars en met wat muziek. Vandaag heb ik in PE route 67 gelopen, een art route met jawel 67 kunstwerken. Heel mooi en kleurrijk. Verder heb ik dit weekend heerlijk genoten van de zon op het strand en in onze lekker grote tuin! Kortom ik vermaak me hier prima in de weekenden.
Deze week ben ik begonnen met werken voor projecten. Maandag ben ik naar een opvanghuis gegaan waar 5 baby's zitten en een jongetje van 4. Hier was helaas niet veel werk te doen, omdat we er met veel vrijwilligers zaten. Gister zijn we met iemand van Ready4Life naar Vistarus gegaan. Dit is een groot project, waar zowel mensen wonen en worden begeleid wanneer ze geen andere plek meer hebben om heen te gaan. Hier zitten ouderen, jongeren, maar ook gezinnen. Gister hebben we een rondleiding gehad en informatie over wat ze precies deden, en vandaag hebben we een dag meegekeken met om te zien wat voor werk we kunnen doen. We gaan waarschijnlijk een structuur en plan maken voor de creche daar en we willen een plan maken voor volwassenen die niet kunnen lezen en schrijven. Ben benieuwd of we daarmee iets kunnen bereiken, maar heb er heel veel zin in!
Nou nu is iedereen weer up to date!
Veel liefs!

  • 14 Oktober 2015 - 20:25

    Anne:

    Wat leuk dit!! Ik ben blij dat je het al zo naar je zin hebt daar en ik kijk uit naar je volgende updates!
    X

  • 14 Oktober 2015 - 21:13

    Jannie:

    Goed idee Evelien

  • 14 Oktober 2015 - 21:35

    Anita Pisters-Engelen:

    Leuk om te lezen Evelien, zo blijven we goed op de hoogte. Benieuwd naar het vervolg! xx

  • 14 Oktober 2015 - 21:56

    Kim:

    Nice dat je toch een blog bij gaat houden! Leuk om te lezen!!

  • 15 Oktober 2015 - 11:36

    Ien Raijmakers:

    Leuk om te lezen Evelien. Er is nog genoeg te doen daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zuid Afrika

Vrijwilligerswerk en reizen

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2016

Reizen!

19 December 2015

Changed plans!

10 November 2015

Leuk werk en leuke avonturen!

25 Oktober 2015

Brak op de bank is tijd voor verslag!

14 Oktober 2015

Eerste weken
Evelien

Actief sinds 05 Okt. 2015
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 2815

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2015 - 26 Februari 2016

Zuid Afrika

05 Oktober 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: